Explendos försäljningsvillkor

Generellt

Försäljningsvillkoren gäller för försäljning av alla varor från Explendo AS, avd. webbutik till konsumenter, och utgör tillsammans med din beställning den samlade grunden till köpavtalet. Detta bekräftas med en orderbekräftelse. Försäljningsvillkoren och annan information i webbutiken finns bara tillgänglig på norska och svenska. Vi levererar till fastlands-Norge och Sverige.

18-årsgräns

Du måste vara minst 18 år för att handla hos Explendo AS. Den som är registrerad som kund hos Explendo AS är ansvarig för betalning av de tjänster vi levererar. Ansvaret gäller även om andra använder ditt konto och liknande, däribland obehörig användning, såvida inte det obehöriga användandet beror på oaktsamhet från vår sida.

Beställnings- och avtalsprocess

Din beställning är bindande när beställningen registrerats på vår server. Vi är samtidigt bundna av din beställning om den inte avviker från vad som erbjuds av oss i vår webbutik. Du har alltid rätt att häva köpet med hänvisning till ångerrätten. När vi mottar din beställning bekräftar vi automatiskt ordern och skickar en orderbekräftelse till dig. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottar den och kontrollera att den överensstämmer med beställningen. Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen anses som ett nytt erbjudande från oss, som du kan acceptera eller tacka nej till.

Vi eftersträvar att ge våra kunder så korrekt information om våra produkter som möjligt. Vi reserverar oss dock för eventuella skriv-/ tryckfel, vilket kan innebära att vi inte kan leverera i enlighet med den information som ges i vår webbutik, i vår marknadsföring eller på annat sätt. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera din beställning om produkten eller någon av de produkter du har beställt är utsåld. Om något är utsålt kommer du att få meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda i stället. Du har möjlighet att acceptera vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger gällande din beställning, eller annullera beställningen.

Om du vill annullera en order måste du ta kontakt med oss per e-post så snart du har mottagit orderbekräftelsen. Vi har som mål att expediera alla ordrar samma dag som de kommer in (arbetsdagar), och det är inte möjligt att annullera en order när paketet är redo att skickas ut.

Priser

Alla priser som anges är inklusive 25 % moms på varukostnaden. Om moms, skatter eller andra avgifter förändras förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser i enlighet med detta. Vi reserverar oss för eventuella fel som kan uppstå på grund av tekniska problem.

Betalning

Vi accepterar både VISA och MasterCard. Som kund kan du även få faktura med 14 dagars kredit, samt delbetalning.

När du betalar för varorna med kreditkort dras inte beloppet med en gång. Vi gör först en validering av kortet för att kontrollera giltigheten, därefter reserveras det belopp du ska betala. Först när vi skickar varorna från vårt lager drar vi det belopp som reserverats.

All betalning sker genom ett samarbete med Klarna.

Leverans

Efter att beställningen skickats mottar du en orderbekräftelse per e-post. I orderbekräftelsen finns information om leveranstid, totalsumma för beställningen och betalningssätt.
Vi har de flesta varor på lager, och normalt är leveranstiden 2-6 dagar. Om vissa varor på samma beställning inte finns på lager delar vi upp beställningen i två försändelser.
Under semestertider och storhelger kan leveranstiden förlängas med 2-3 dagar.
Det är ditt ansvar att se till att den adress du uppger vid beställningen är korrekt. Om varan är skadad när den levereras ska du meddela oss detta snarast möjligt och helst på ankomstdagen. Använd helst e-post, post@explendo.no. Beskriv skadorna noga. För paket som inte hämtats ut eller brev som skickas i retur beställer du själv produkten SKICKA ORDERN PÅ NYTT i den webbutik där du genomförde köpet. Detta kostar 100 kr och täcker kostnaden för frakt, returfrakt och administration.

Frakt

Vårt pris för standardfrakt är 0 kronor oavsett antal varor och vikt. Se vår webbutik för övriga alternativ.

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt efter att du har mottagit den vara du har beställt i vår webbshop. Vi vill att transaktionerna runt detta ska vara så enkla som möjligt för alla parter och enligt lagstadgade rutiner. Vi skickar därför ut information om ångerrätt tillsammans med varorna.

Om du vill returnera din vara måste du göra det inom 14 dagar från att du mottog den och varan får inte ha använts, tvättats eller skadats. OBS! Märketiketter, skyddsplast och liknande måste sitta kvar. Av hygieniska skäl byter vi inte underkläder (boxer, G-string eller strumpor). Vid byte måste du själv lägga in en ny beställning i vår webbutik. Du kan inte ange önskat byte tillsammans med returen.

Alla returer ska skickas till vårt lager i Stavanger, Norge.

Returadress:
Explendo AS
Stavangerveien 28
4313 Sandnes

Kunden ansvarar för returkostnaderna. Vi rekommenderar er att välja ett försändelsesätt som möjliggör spårning. Det ger en trygghet för båda parter. OBS! Varor som skickas tillbaka till Explendo AS, får inte skickas som postförskott. Paket som skickas som postförskott kommer inte att hämtas ut.

Fyll i retursedeln som ligger tillsammans med varorna i paketet. Vi skickar en e-postbekräftelse så snart vi har mottagit din retur och återbetalar dig det belopp du eventuellt har till godo.

OBS! Vi tar bara emot produkter som är köpta i vår webbshop.

Begränsningar i ångerrätten:

Du kan inte utnyttja ångerrätten om varan har skadats eller liknande,  vilket innebär att du inte kan returnera varor som är ”i stort sett i samma skick och mängd”, när detta beror på bristande hänsyn eller oaktsamhet från din sida. Det kan därför vara bra att spara originalemballaget om du inte är säker på att du vill behålla varan. Boxer, G-string och strumpor räknas inte som ”i samma skick” om de använts/provats av konsumenten. Ångerrätten gäller därför inte dessa produkter. Detta av hygieniska käl.

Ångerrättslagen gäller endast vid konsumentköp. Ångerrätten kan därför inte åberopas av företag eller andra som har handlat inom ramen för sin affärsverksamhet.

Om du inte hämtar ut det paket du beställt, utan förhåller dig helt passiv, är det inte liktydigt med att utnyttja din ångerrätt. Du har då inte uppfyllt de krav som ställs på enligt lagen om ångerrätt, och du mister således rätten att säga upp avtalet. Du blir då debiterat för fraktkostnader tur/retur och en avgift på 100 kronor för administration.

Reklamation

Efter att du har mottagit produkterna bör du, så snart du har möjlighet, kontrollera att leveransen stämmer överens med orderbekräftelsen, om produkterna har skadats under transporten, eller om produkterna har andra fel eller brister. Om en vara har något fel måste du meddela oss så snart som möjligt så att vi kan vidta åtgärder för att avhjälpa problemet.

Kontakta oss per e-post: post@explendo.no

Kundservice kontaktar dig då inom 24 timmar för att hjälpa dig och berätta vad du ska göra med varan.

Vi vill uppmärksamma dig på att du förlorar din rätt att åberopa bristfälligheter om du inte meddelar oss inom rimlig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt bristen. Fristen för att reklamera är dock inte kortare än två månader från den tidpunkt du upptäckte bristen. Reklamation måste senast ske två år efter att du mottog varan. Om du inte reklamerar i tid förlorar du rätten att åberopa bristfälligheterna. Du kan meddela oss om fel och brister muntligt eller skriftligt. För att säkert kunna bevisa att du reklamerat i tid rekommenderar vi att reklamationen skickas skriftligt till oss. Vi bekräftar skriftligen mottagningen av alla reklamationer. Vi bekräftar även skriftligen mottagandet av varor som skickats tillbaka till oss för inspektion eller felkorrigering.

Alla reklamationer måste godkännas av oss (skicka gärna bild per e-post) innan retur och reklamation kan göras. Om du på eget initiativ vidtar åtgärder för att åtgärda bristen utöver vad som avtalats med Explendo AS ersätter vi inte dessa utgifter.